elsvédesülés Pesten – első nap

Most hogy egy hetet itt lengek Budapesten, elhatároztam hogy lejegyzem azokat a kórtüneteket amikre én vagy az itteni barátaim felkapják a fejüket. Élményhatározó és tünetegyüttes gyűjtemény amiből tudod, hogy (túl) sokat éltél skandinávia svédországi csücskében.

  • Közlekedési lámpák: ha nem kattognak, nem moccanok.
    Mert annyira megszoktam, hogy mindig kattognak az északi akadálymentes törekvések miatt, hogy ha zöldre is vált a gyalogosátkelőnél a lámpa, akkor sem moccanok. Pedig látok (állítólag).
  • Készpénz: nem tudok mit kezdeni azzal ha nem használhatom a bankkártyám.
    Északon néha a WC használatáért is csak kártyával lehet fizetni, és a buszon egy jegyet nem tudsz venni (sokszor) bankkártya nélkül. Êrtsd nem használok készpénzt, mert nem vagyok rákényszerítve.
    Ez hazalátogatás során mindig azzal jár, hogy egyrészt bambán bámulom a bankjegyeket, másrészt (illetve legtöbbször) lila lesz a fejem amikor turisztikailag frekventált helyeken bárgyú mosollyal megosztják velem az infót, hogy bankkártyával nem, viszont Erzsébet, Szép és még kitudja milyen, nemzetközi standerdekkel mérve ismeretlen kártyákkal tudok csak fizetni (hja, meg készpénzzel).
  • Magyar termékek a boltban.
    5 éveseket megszégyenítő bárgyúsággal tudok rácsodálkozni a boltok polcain sorakozó termékekre. Egyrészük üres halmaz, mert azután tüntek fel, hogy én eltűntem, egyrészük ismerős és keresett, de ilyen téren vegetáriánusként nagyon egyszerű képlet vagyok (csak adjátok meg a heti füstölt sajt és túró rudi készletem és jól vagyok), de a nagyrészük idegen, mert vagy nem nemzetközi márkák, vagy nem svédül van rájuk írva hogy mi van a dobozban.
    És nincsenek plasztikfóliába és tubusba tuszkolt félkilós dzsemek és lekvárok. Ez is nagyon furcsa.

De mindezt leszámítva persze jó itt.
Folyt. köv. holnap.

10 thoughts on “elsvédesülés Pesten – első nap

  1. A bankkartyaval kapcsolatban a legbosszantobb, hogy sokszor lehetne is fizetni, de a penztaros neninek ezt meg azelött kellett volna tudnia, mielött beüti az összeget a penztargepbe. Utana mar csak marad a sajnalkozas, hogy kesö, marad a keszpenzes fizetes 😉

    Egyebkent a bankkartyaval varatlan helyeken is megszivtam mar, Amszterdamban vagy Berlinben sem fogadtak el sok helyen a Visa kartyamat. (Allitolag mert hitelkartya, na es persze külföldi banke.)

    • Hja, a nénik. Szívből beszélsz 🙂
      Amszterdam és Koppenhága is kimaradt a szórásból, ott empirikus tapasztalás utján tanultam meg, hogy cash is king.
      Berlint felírom ugyanerre a listára (köszi a tippet).

    • Nekem elfogadják a Visámat mindenhol. Csehországban tudtam meg, hogy azért, mert dombornyomott. Van olyan, ami nem és azt nem fogadják el bárhol. Azért néztem, mikor Prágában az egyik pici bábos boltban az eladó betette egy kis kézikészülékbe, ráhajtotta a papírt és átsatírozta egy műanyaggal a kártyámat, mint gyerekkorunkban a papír alá tett érmét. A végeredmény majdnem úgy nézett ki, mint egy géppel kitöltött fizetési szelvény. El is tettem emlékbe. 🙂
      Edusom, túlságosan elnyugatiasodtál. Itt még balkáni a hangulat sok tekintetben. 🙂
      Amikor német területen vagyunk, mindig zavarban érrzem magam az eurócentekkel. Mélyen bennem él a magyar eladók utálkozó és türelmetlen arca, mikor 1-2-5 forintosokkal is akart az ember fizetni. Mindig furcsállom, hogy kinn nem csinálnak belőle problémát. 🙂

      • Ezt a tulsagosan elnyugatiasodtal dolgot alairom 🙂 Es a dombornyomot Visa nem akadaly sehol, de ha a csak Erzsebet/Szep kartyaolvaso van valahol (ai gondolom kisebb konfiguralas utan olvasna mindent ha lenne ra ordas erdek), akkor meg van kotve a kezem…

        • Na, Szép! 🙂
          Az elnyugatiasodást bóknak szántam meg követendő példának. Lassú a magyarok reakcióideje. 🙂 Pedig turisztikai szempontból nem lennénk rossz helyen, csak sok mindent el kellene felejteni. A lehúzásokat a kártyákra átvetíteni, a kedvességet magasabb fokra kapcsolni meg ilyenek. Minek fizetem az éves szám,adíjat, ha nem használom ki? A kártyám létjogosultságért kiállt, a zsebem meg tehermentesítésért. 🙂 Mondjuk, ha kilyukad, akkor mentesítve l,esz, csak attól meg én nem leszek boldogabb. 🙂

          • Turisztikai szempontbol nagyon jo opciok vagyunk, a svedeknel epp teng a Budapest kultusz, de imazskent hagyhatnank jobb nyomot is a kulvilagban – sok minden mas kozott azzal, hogy nem nehezitjuk meg a sem az ittlakok, sem az ideerkezok dolgat ha mar epp itt akarjak hagyni a penzuk egy reszet onszantukbol.

  2. Németek sok esetben csak úgynevezett EC kártyát fogadnak el, ez helyi találmány. És ott a VISA, Mastercard sem feltétlen játszik. Ékes példa a Kaufland szupermarketlánc. Valamint az EC zahlung is sok esetben csak x Euró felett játszik. S valóban, sok botlban dívik a csak kápé játék, ami mondjuk egy nemzetközi forgalmú vasútállomáson felettébb vicces tud lenni.

  3. Igen, a németeknél a készpénz dívik. Ami fura sokszor, meg hogy mennyi eurocenttel van tele az ember mindig. Zavaró. Nekem a legmegdöbbentőbb mondjuk az volt, amikor vettem egy táskát és nem maptam blokkot (amivel ugye érvényes a gari). A férjem mondta, hogy el kell kérni, különben nem adnak. De beütötte a pénztárgépbe, hörgöm. Mindegy, akkor is nekem kell elkérnem. Mi a szent szar?!!!!

    • Azert orulok hogy kitagitjatok a pupillamat ezekkel a nemzetkozi perspektivakkal. Menten vissza is szivom az osszes rossz szot amit a Szep Erzsebet kartyakra valaha is szortam…
      De ez a blokk dolog aze durva…gondolom igy probaljak kiszorni hogy mekkora osszegeket kell garanciaba fektetni (ertsda ha szemfules vagy, kered a blokkot es lesz garanciad, de ha nem, akkor ugye hoppon maradsz, ami sulyos munkaorakat sporol meg a rendszerek).

Leave a Reply

