a trónörökös keresztelője

Nagy nap ez a mai, már aki közelrôl figyeli a svéd királyi udvar történéseit. Hála az égnek az ember körbe van véve egy csomó hercegnôvel a munkahelyén, akik mindennel és mindenkivel képben vannak a királyi ház kapcsán, így esélyem sincs lemaradni Estelle keresztelőjéről.

Akinek igazán nincs jobb dolga, az például egész délelôttöt nézheti a köztévé internetes felületén a keresztelő elôtti és utáni pillanatokat – hogyan foglalnak helyet az érkezô vendégek, ki – kicsoda és ki mit visel, hogy fog viselkedni a bébi, mit gondol a keresztelőről az főérsek, melyik igét fogják felolvasni a keresztelő során – és még sorolhatnám.

Róla szól ma minden

A királyi család happeningjei körül kb ugyanolyan nagy az őrület, mint Nagy Brittaniában, csak mindent kicsit skandinávabbul reagálnak le – beleértve a médiát és utca emberét is. Arról nem is beszélve hogy minden alkalommal rojalisták és anti rojalisták kommentáradatába torkollik minden esemény körül megjelenő cikk és írás, de egy kiegyensúlyozott, demokratikus alapokon nyugvó alkotmányos monarchia médiájában nincs is ezzel semmi hiba.

A svédeknek minden alkalomra van valami édességük, beleértve a trónörökös keresztelőjét is. Mivel a csöpp kiscsaj Östergötland hercegnőjévé lett kinevezve, így a környékünkön minden cukrászda tele van (vagy talán csak volt) az Estelle sütivel, amit a hétvégén (a közelgő keresztelő kapcsán) minden mennyiségben és minőségben árultak országszerte (torta formában is).
Háttérinfó: az Estelle sütit a trónörökös születése kapcsán kreatívkodták ki Östergötland cukrászai, a nyertes süti a Lanemo cukrászdából került ki, és a leányzó születése után (illetve most, a keresztelő kapcsán) ezzel a sütivel van tele egész Östergötland (míg az ország többi része a jóöreg Prinsess tortával kell hogy beérje, muahhhaha – bár az is nagyon finom, meg tejszínes).

Ès persze mint minden királyi happeninget, a keresztelőt is körbeveszi a modern társadalom kritikája. Az egyébként igen kedves-rendes papát és mamát, akik szupernagy felhajtás közepette házasodtak meg, anno azèrt kritizálták, hogy a mennyasszonyt a papa vezette a trónhoz (ami egy egyenlőségen alapuló társadalomban azért rendesen kicsapja a biztosítékot) és nem egyedül, önálló nôként vonult végig a templomban, és nem is a leendô férjét karöltve. A keresztelő kapcsán a vallásos felhangok csaptak fel, miszerint milyen dolog, hogy egy egyenlősegen és szabad akaraton alapuló társadalomban ezt a kislányt belekényszerítik a svéd egyházba, ahelyett hogy megvárnák, hogy önálló kislényként eldöntse, hogy miben is akar hinni.

Mindegy.

Az egész posztot annak kapcsán kezdtem el írni, amit a főérsek mondott a köztévének adott interjújában a keresztelő kapcsán. Nézzétek el nekem hogy nem a svéd eredeti szöveget idézem, hanem annak a szabadfordítását.

“A tradíció nem egy múzeum, a tradíció egy olyan entitás, ami magában rejti a változás lehetôségét. A tradicíót örököljük és átadjuk a következô generációnak – és amin rajtahagyjuk a saját nyomunkat is. Ès azt hiszem ez így van jól, a tradíciónak változniuk kell.” (Anders Wejryd, a Svéd Egyház főérseke)

Tartsátok ezt az idézetet észben amikor a tradíciókról beszélgettek vagy olvastok legközelebb. Èrdekes fénybe helyez ez a gondolat számos, társadalomba beágyazott hagyományt és tradíciót amit sokszor képtelenek vagyunk újra- vagy átértelmezni.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s