a svéd tavasz

Színt vallok: zöld. Miközben én pánikhangulatban nagyjából elveszek az egyetem – Växjö – svéd kurzus – praktik – lakberendezés – tapétázás sokszögben, addig körülöttem szépen kizöldül lassacskán minden. A meteorológia szerint a svéd tavasz már itt volt márciusban, mert ugye elértük a nulla celsius fölötti fokokat egy héten keresztül (ollé!), de az igazi, szemetgyönyörködtetô tavasz csak az utóbbi hetekben köszöntött be (igérem, illusztrálom majd képekkel is).

Ellentétben más országok égövi sajátosságaival, a tavasz jele NEM az olvadò hó látványa. A márciusi hó tulajdonképpen a svéd tavasz elsô jele, mert miután végre elolvad az öt hónapos hótakaró, azután bármikor leeshet egy pár centi a fehér istencsapásából, csak azért hogy másnapra, mielôtt elolvad, még jégpályává varázsolja a környezô bicikliutakat és járdákat.

Szintén más kultúrákkal eltérôen a jégkrém NEM a nyár kelléke. A helyi fagylaltozók és cukrászdák nem várják meg a húsz fokos májust – júniust: amint 10 fok köré kúszik a levegô és legalább három napig süt a nap, rögtön elkezdik árulni a jobbnál jobb fagylaltjaikat, amit a télben kiéhezett svéd nyelvek nyomban elkezdenek habzsolni.

Mielôtt a tavasszal visszatérô madarak hangjától lenne zajos a reggel és az est (komolyan, ilyenkor sajnálom hogy nem vagyok ornitológus), azelôtt egy furcsa lény lepi el az utcákat. Hangosan zümmög, mindenütt ott van, igaz nehéz kiszúrni a jelenlétét és nyomában minden tiszta és kavicsmentes lesz. Ô a közmunkás, aki azt a kültéri porszívót kezeli, ami eltûnteti azt a nagyhalom kavicsot, ami télen megakadályozza, hogy kitörd a bokád – viszont tavasszal elôsegíti hogy elfarolj bármilyen síkterepen a kétkerekûddel.

Szóval kavics off, hó off, fagyi on és természtesen REA on. Mert ha az elôzô három jelbôl nem jöttél még volna rá, hogy tavasz van, akkor majd a jó nagy téli –tavaszi leárazásokból rájöhetsz. Igaz, a nagy reák után csak olyan holmit kapsz a boltokban és online amit 75%-ban ebben az országban NEM tudsz hordani (lásd az Svédországra is alkalmazhatò seattle-i idôjárás miatt), de ugye azért csak vásároljál, mert a fogyasztói társadalom “Igen, mi megengedhetjük magunknak” maszkját rendületlenül fent kell tartanunk. Szóval ismét elôbukkantak a haláldivatos színek és holmik a klasszikus, minden tavasszal felbukkanò leggings – tehénruha – csíkospóló kombinációk körül a boltokban (on és offline egyaránt).

Szóval minden jel arra utal, hogy tavasz van. Repkednek a 15 fokok, a levegôben száll a grillezett hús/sajt/kinek mi illata, beköszöntött az elsô pollenszezon a fûfélékkel, megjelentek az elsô napsütötte pirospozsgás svédek is és úgy amblokk elkezdôdött az évnek az az idôszaka, amikor az egyre hosszabbodó nappaloknak és a növekvô hômérsékletnek köszönhetôen egész jó itt lenni.

8 thoughts on “a svéd tavasz

  1. Hejjha.Üdvözlet innen Kebabisztánból!Igen, vadul tavaszodik, megerősíthetem.Bár még nincsenek levelek a fákon, max. kis kezdemény-jelöltek, de kezd alakulni a dolog.Megjelentek a kabriósok és a motorosok is az utakon.Lassan már a 4 méterre feltorlódott hókupacok maradványai is el-eltűnnek.Szóval hajrá, hajrá, csak így tovább… 🙂 Bár szerintem télen is jó dolog a hóban csúszkálni síléccel,autóval, skoterrel.Szerintem próbáld ki Te is. 🙂

  2. Kebabisztán (LOL XD) melyik városában éltek Gege? Robbanak a rügyek ott is tonnaszámra, mint ahogy itt? Ha így haladunk, hétvégere bezöldül errefele minden. Tényleg, a cabriókról, mint tavaszi hírnökökrôl megfeledkeztem 🙂
    Èn valahogy úgy vagyok vele, hogy a jóból/télbôl is megárt a sok, és nekem öt hónap az sok…A téli csúszkálást kipróbáltam, és általában fájdalmas a végeredménye, legyen szó bringás, snowboardos, vagy alap gyalogos esésrôl, úgyhogy örülök ha ezt minél tovább elkerülhetem 🙂
    Grillt, napfényt és sört nekem 🙂
    (hangsúly a napfényen)

  3. Szia.Södertälje nevű világvárosból írok, több az arab lakótárs mint a nem.Remélem, azért hamarosan el tudunk majd költözni.Szerintem jó ez az itteni (meg mégészakibb) tél, odahaza sose jutott hóra a költségvetésből.Autóval kell próbálni a csúszkálást (kézifék rángatás, vagy hátsókerékhajtás, de az már egy felsőbb szint), ott legföljebb a pénztárcának fáj, ha recseg az acél… 😀 De jó a nyár is, főleg, hogy rengeteg a tó mindenfelé, lehet vadul csobbanni.Lány létedre szereted a sört?Vagy te a blogger fószerje vagy?

    • Nem, nem vagy Windischgrätz es nem, en nem a blogger foszerje vagyok XD. En, a blogger, aki lany, szeretem a sört. 🙂

  4. Értem. Akkor végül is ki van egyenlítve a dolog, mert én meg fószerként utálom…Inkább a bor, részemről.Jó sörözést! 🙂

    • A blogger, aki lány, szerényen bevalja, hogy szereti azt ami jó, legyen az bor vagy sör, és igencsak hiányolja a jó magyar tájjelegû borokat a Bolaget polcairól.
      (Bár tény, hogy ennek a hiányérzetnek a következtében fedezte fel a blogger, aki lány az egyenlìtôtôl délre fekvô borvidékek finomságait)

  5. Hát igen, én is hiányolom a magyar borokat.Talán 1-2 féle, ami kapható.Lehet, hogy a magyar borok télleg csak Magyarországon világhírűek?Mi is iszogatunk néha mindenféle érdekes helyről származó italokat, némelyik valóban jó ízű.

Leave a Reply

