minden jül

Meg nem is meseltem errôl, hogy a karácsonyi készülôdés közepette minden karácsonyivá válik. A sör, a bor, a sajt, a sonka, sôt még a függöny és a terítô is – minden karácsonyi izesítést és színt kap.

Van karácsonyi sör (finom, édes, lányos ital), van karácsonyi bor (ok, ez a glögg, amibôl a Blossa, a glögg nagyhatalom, minden évben más színû üvegben más-más ízesítésû fûszeres röviddel rukkol elô), van karácsonyi sajt (mezei edámi sajt, szines piros csomagolásban), karácsonyi kenyér (édes, kicsit olyan mint a mazsolás kalács, de azért más), karácsonyi sonka (errôl a skandináviában élô húsevôk kommentben nyugodtan nyilatkozzanak), sôt, még a konzervált vérzselébe is belecsempésznek egy kis fahéjat – igaz ez utóbbit a karácsonyi idôszakon kívül is megteszik.

Blossa by BVD

Ami nem karácsonyi izû, az ki jön karácsonyi special edisönben: a legtöbb háztartásban elôkerülnek a különféle mennyiségû és minôségû piros szívvel díszített karácsonyi függönyök és asztalterítôk (igen, piros és szives – pont olyan mint a világ többi felén a Valentin napi sztenderd dekoráció – csak itt ezt karácsonyi dekorációnak hívják), a karácsonyi mániákus ajándékvadászatban az összes, létezô skandináv ruházati lánc elôrukkol a leginkább piros karácsonyi kollekciójával, nem beszélve a karácsonyra idôzített helyi celebek nevével fémjelzett szakácskönyvtengerrôl, vagy a karácsonyi kalendáriumokrol, amik itt északon nem csak csokistílusban készülnek.

A nagy állami TV 1960 óta(!) minden évben legyárt egy karácsonyi kalendáriumként mûködô TV és rádiójátékot, amelyhez tartozik egy, a boltokban kapható karácsonyi kalendárium is. A rádióban és a TVben naponta kétszer, reggel és este végig lehet követni, amint a lelkes gyermek nézô és hallgatòközönség szeme láttára és füle hallatára kinyitják a naptár követlezô ablakát (érted a lényeget kedves olvasó, ugyanazt a papír kalendáriumot nyitod ki te a TV elôtt ülve, mint amit a TV kalendárium narrátora veled együtt kinyit – csak ô ezt a nagyképernyôn teszi) és az arra a napra esô történetszálat levetítik a TV és a rádió elôtt ülô törpéknek és a szüleiknek hogy aztán mindenki jól elkéssen a munkából meg az iskolából mert hogy “meg kellett nézni a julkalendern mai epizódját”.

Ès ez így megy minden évben: a történet kicsit más, a ruhák szabása kicsit furcsább, a glögg íze új, de a karácsonyvárási rituálék tárháza nagyjából ugyanaz.

7 thoughts on “minden jül

  1. Eduskám! Én nemrég hallottam egy nagyon svéd italról (egy svéd familia topsecret recepje), amit Karácsonykor fogyasztanak. Julmust-nak hívják. Engem persze a must szó ragadott meg, de gondolom nem sok köze van hozzá. 🙂 Tryinoltad már?
    http://en.wikipedia.org/wiki/Julmust
    Ölel!

    • Oh, a julmust 🙂 Nehéz kihagyni mert karacsonykor es husvetkor ez az ital arasztja el a boltok polcait. A Coca Cola peldaul tokre feladta hogy a karacsonyi Coke kampanjat es italat elterjessze a svedeknel (es sejtesem szerint egész Skandinaviaban), mert hogy kóla helyett ôk jülmüsztöt isznak, nagy mennyiségben. Ha emlékszel anno milyen íze volt a Prágában megkóstolt Kofolának, akkor már tudod is hogy milyen ízû a Julmust. Ez a svéd Kofola 😀

      Apropó svéd Kofola, úgy tûnik, hogy az IKEA árul Julmustot – kóstolóra fel!
      (PS.: ha a termékleírásból kihagynánk a különleges szót akkor többet adnának el ebbôl a cuccból)

  2. Jajj, ez a Julimust egy rettenet szerintem… 😀 Olyan az íze kb, mint egy ötödik vonalbéli kóla-utánzatnak, brrrr.Nekem nagyon nemgyerebe… 🙂 A kofolához még nem volt szerencsém, de ha annak is ilyen az íze, akkor lehet, hogy nem is baj.A glögg viszont frankó.

  3. Nagyon jó összefoglaló! A glöggel nekem az a bajom, hogy amit eddig kóstoltam, mind túl édes volt. Akkor már forralok én bort 🙂 A julmust nekem sem jön be, brrr…

    A julkalendar-témát nem vágtam annyira, az leesett, hogy tévéműsor, csak nem tudtam, hogy kézzelfogható része is van, még nem fedeztem fel.

    • Köszi a kiegészítést! Az a vicces, hogy ezt láttam is sokszor, csak valahogy ignoráltam, ill. nem kapcsoltam össze a két dolgot 🙂

Leave a Reply

